tisdag 16 april 2013

Vi är alla Twittylemmings


Syftet med en digital krönika, publicerad på en annonsfinansierad kommersiell sida, är att generera klick. Krönikans karaktär, inte sällan identisk med krönikörens egen karaktär, tenderar då att vara kontroversiell eller provocerande. Syftet med texten är alltså att skapa buzz i den lilla svenska sociala medier-ankdammen.

Efter att vattenytan legat spegelblank sedan förra raset (för några timmar sedan), stormar det nu återigen i vattenglaset. Krönikan delas och läses, kommentarer skrivs, folk skriver om texten och mot texten och länkar tillbaka till texten, mot-mottexter skrivs som försvarar krönikan, det hånas, ironiseras, rasas och hatas.

Efter ytterligare någon timme har debatten tystnat och frågan glömts bort men syftet uppnåddes tack vare alla oss duktiga idioter. Igen. Inget har förändrats, allt fortsätter vara som vanligt. Marknaden somnar dock mätt och belåten när dagen är slut, som alla andra kvällar.

*(Vad kan du då göra om du också vill delta i denna dagliga klickonomiska cykelcirkus? Börja med att använda http://adblockplus.org och http://unvis.it)
blog comments powered by Disqus
Flattr this