fredag 24 januari 2014

Schablonen Gudrun

Fått överväldigande beröm för den här schablonen men också frågor om hur jag gjorde, vilket inte var alls svårt Jag är fullständig amatör gällande alla steg i processen, så detta är bara hur jag gjorde, inte det bästa sättet att göra det. 


1. Googla den bild du vill använda.

2. Kör bilden på den här sidan. Välj det som ger bäst kontrast.

3. Modifiera bilden i ett bildredigeringsprogram. Kan varken Illustrator eller Photoshop så jag använde gratisprogrammet Photofiltre. Det du måste göra är att kontrollera att inga vita "öar" finns i bilden - allt vitt måste hänga ihop. Gör det inte det, får du rita vita 'kanaler'. Det kan också vara bra att fylla i de svarta fälten helt om det behövs (är du bättre än jag kan du bara göra outlines).

Du kan också ytterligare modifiera kontrast och ljus. Ändra fram och tillbaka tills du är nöjd. Jag lade till en krona (googlade, svartlade, vinklade, klistrade in och fixade till konturerna) och text (fyllde i de vita öarna i bokstäverna istället för att göra 'kanaler' och ritade dit korsen i kvinnosymbolen).

4. Skriv ut bilden som underlag för schablonen. Jag använde hårt genomskinligt kopieringsark, tejpade fast det ovanpå bilden och började sedan skära ut allt det svarta med pennkniv.

Plastarket blev lite ojämnt där det finns mest detaljer (runt ögonen) så jag plattade till schablonen i en tjock bok innan jag sprejade.

5. När jag testade på vägg var det oerhört kallt och jag hade bråttom, så jag slarvade och resultatet blev därefter. Nästa gång ska jag tejpa fast bättre och vara lite mer försiktig med färgen, så det inte rinner och blöder så mycket. 

Uppdatering
Plastarket (OH-pappret) var inte bra. Det var fladdrigt och måste därför tejpas upp på vertikala ytor, blåser i vinden och efter några sprayningar böjdes det av den torkade färgen och det var dessutom oerhört svårt att skära i. Testade istället att köpa lite grövre pappark på Panduro. Tillräckligt styvt för att kunna hållas med en hand (sprayningen går därför blixtsnabbt) och mycket lättare att skära i. Tejpa bara upp den utskrivna bilden på fönstret och sedan papparket ovanpå och kalkera konturerna. Sen är det bara att skära.

Har du frågor, ta det på Twitter.

Lycka till!

Max/@talgboll
blog comments powered by Disqus
Flattr this