söndag 13 maj 2012

2006

De har varit här i snart sex år nu. De kom uppifrån, bokstavligt talat som en blixt från en blå himmel och slog ut hela samhället nästan omedelbart. Det totala krigets meningslöshet. Vad jag förstår så blev alla överraskade. Ingen var förberedd. Ingen visst hur vi skulle reagera och landet lamslogs. Visst fanns det forskare som hade varnat oss. Enstaka röster i universums bakgrundsbrus men de framstod som galna profeter och konspiratörer som ingen vettig människa kunde lyssna på. Vi hade det ju bra. Vi kunde inte ens föreställa oss med vilken kraft de skulle krossa oss och allt vi byggt upp.

Jag vill minnas att det först fanns en motståndsrörelse. De som slogs tillbaka mot de kalla och känslolösa. Men de nya härskarna lockade med makt och rikedom och oppositionen antingen splittrades eller vanns över med mutor och höga positioner. Assimilationen och likriktningen blev nästan total.

Sen började jakten. Jag vet inte hur många av oss som tvingades fly. Vi hånades i offentliga kampanjer. Trakasserierna intensifierades och opinionen piskades upp till lynchstämning. Vi hade inget val. Alla som var regimens fiender tvingades ta skydd. De allra flesta fångades upp av myndigheternas nät för omprogrammering. Jag vet inte hur jag kom undan. Jag vet inte hur många vi är som kom undan. Men jag är helt ensam. Jag lever utanför samhället. Det finns inte plats för såna som jag längre. Propagandan har hjärntvättat dem alla. Får de syn på mig så anmäler de mig utan att tveka. Hatet syns i deras blickar.

Jag är dock inte rädd längre. Det är bara en tidsfråga nu innan de hittar mig och rapporterar in mig. Det går inte att komma undan längre. Det finns inga gömställen kvar. Det är därför jag nedtecknar detta vittnesmål. Det måste finnas fler som jag där ute. Andra som också gömmer sig. Isolerar sig och lever under radarn. Jag är ingen martyr men en sak vill jag säga.

Du är lika mycket värd som alla de andra. Du har lika stor rätt att leva som alla de andra. Du ska inte behöva känna skam och rädsla och ingen ska döma dig, bara för att du inte kan uppvisa ”anställningsbarhet”.
blog comments powered by Disqus
Flattr this