Det är klart att köttförbudet på Way Out West är en medveten
PR-kampanj från Lugers sida, även om de vidhåller att det bara är ett naturligt
nästa steg i sin miljöprofilering. Att röra runt i köttgrytan skapar svallvågor
långt utanför plaskdammarna på nätet - de når ända ut till kaffekopparna på
frukostborden.
Kött är norm. Nu gissar jag att Luger inte är ute efter att
bryta normen för att ändra människors livsstil till mer långsiktigt hållbar men
det medvetandegör den kognitiva dissonansen. Någon pekar skrikande på köttelefanten
i rummet och då måste alla förhålla sig till denna kollektiva familjehemlighet.
Jobbigt.
Flyktbeteenden som aggressiva attacker, förlöjliganden,
ursäkter och nedtystanden följer. Allt görs för att återskapa den tysta trivsamma
status quon. Inte bara Svensson reagerar utan även den stabilitetsälskande
marknaden, med sina enorma ekonomiska intressen av samma lukrativa dödläge, reagerar.
Luger inte är intresserad av annat än reklam och argumenterar
inte djuretiskt utan mindre kontroversiellt miljömässigt. Nästa vecka är festivalen över och debatten
har ebbat ut. Någon kanske fick dåligt samvete och kompenserar sin konsumtion
av animalier med att köpa lågenergilampor eller köpa utsläppsrätter. För det
handlade ju om miljön.
Alla är nöjda och glada igen. Business as usual. En liten road bump bara men alla är ok nu. Allt är bra igen. Utom för djuren.