torsdag 9 augusti 2012

Köttelaborg #wowgbg


Det är klart att köttförbudet på Way Out West är en medveten PR-kampanj från Lugers sida, även om de vidhåller att det bara är ett naturligt nästa steg i sin miljöprofilering. Att röra runt i köttgrytan skapar svallvågor långt utanför plaskdammarna på nätet - de når ända ut till kaffekopparna på frukostborden.

Kött är norm. Nu gissar jag att Luger inte är ute efter att bryta normen för att ändra människors livsstil till mer långsiktigt hållbar men det medvetandegör den kognitiva dissonansen. Någon pekar skrikande på köttelefanten i rummet och då måste alla förhålla sig till denna kollektiva familjehemlighet. Jobbigt.

Flyktbeteenden som aggressiva attacker, förlöjliganden, ursäkter och nedtystanden följer. Allt görs för att återskapa den tysta trivsamma status quon. Inte bara Svensson reagerar utan även den stabilitetsälskande marknaden, med sina enorma ekonomiska intressen av samma lukrativa dödläge, reagerar.

Luger inte är intresserad av annat än reklam och argumenterar inte djuretiskt utan mindre kontroversiellt miljömässigt. Nästa vecka är festivalen över och debatten har ebbat ut. Någon kanske fick dåligt samvete och kompenserar sin konsumtion av animalier med att köpa lågenergilampor eller köpa utsläppsrätter. För det handlade ju om miljön.

Alla är nöjda och glada igen. Business as usual. En liten road bump bara men alla är ok nu. Allt är bra igen. Utom för djuren.
blog comments powered by Disqus
Flattr this