tisdag 28 september 2010

Kapitalokrati

När jag nu vaknar upp till det Nya Sverige varje morgon kan jag inte undgå att känna lite stolthet. Stolthet över att ha gjort något. Förändrat. Påverkat. Tack vare oss är människor idag inte medborgare, de är konsumenter. Samhället är inte en demokrati utan ett shoppingcenter och politikerna är inte längre förtroendevalda utan försäljare. Det är därför det är så viktigt att leverera. Kunden har alltid rätt och har kunden ingen aning om vad den vill så är det säljarens uppgift att skapa ett behov, ett koncept och paketera det användarvänligt och glättigt.

När vi köper politik är vi inte intresserade av komplicerade visioner och finstilta ideal. Vi vill ha enkla plug-n-playprodukter. Lösningar vi förstår. Vi vill inte bli distraherade av budskap. Kan de inte i butiken säga exakt vad jag kommer att vinna på den här prylen omedelbart tänker jag inte fortsätta lyssna. Jag. Nu.

Vad tjänar jag på det här, nu?

Visst är politik underbart?
blog comments powered by Disqus
Flattr this